تحلیل و بررسی تصاویر صور فلکی در نگاره های ایرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده مژگان ثابت کار
- استاد راهنما همایون سلیمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده این رساله تصاویر صور فلکی و اجرام آسمانی، از قدیمی ترین بازمانده های تصویری موجود در ایران تا دوره قاجار را مورد بررسی قرار داده است. در فصل اول به تعریف علم نجوم و صور فلکی، تاریخچه آنان در ایران باستان و دوران اسلامی، همچنین احکام نجوم و باور تاثیر ستارگان که جزئی جدایی ناپذیر از مسائل نجومی در طول تاریخ محسوب می شدند پرداخته شده است. در مبحث علم نجوم ایران باستان، سنت ها و باورهای مذهبی و آیینی آن دوران مورد بررسی قرار گرفته و از علم نجوم با توجه به ریشه هایش در این ادیان و سنت ها صحبت شده است. در فصل دوم به ویژگی تصاویر صور فلکی و اجرام آسمانی در دوره های تاریخی ایران باستان همچون دوره مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان پرداخته شده و از اهمیت تاریخی نجوم و تصاویر به جای مانده از این دوران و تاثیرشان بر دوره اسلامی ایران صحبت شده است. در ادامه و فصل پایانی رساله به بررسی و تحلیل تصاویر و نگاره های صور فلکی با توجه به نسخه ها و دیگر آثار بازمانده از دوران اسلامی پرداخته شده و ویژگی هر اثر با توجه به دوره زمانی خود معرفی و در پاره ای موارد با نسخه های دوره های دیگر مقایسه گشته است. هدف این رساله شناخت بیشتر جایگاه علم نجوم و در کنار آن اختربینی و احکام نجوم و بازتاب آنان در هنر تصویری ایران از دیرباز تا قرن 14 هجری و تاثیرات و اهمیت شکل گیری این تصاویر با توجه به عملکردهای علمی، کارکردی و تزئینی آنان می باشد. روشی که برای نگارش این تحقیق به کار گرفته شده، روش کتابخانه ایست که با جستجوی مقالات و کتب مرتبط در کتابخانه ها و همچنین استفاده از سایت های اینترنتی صورت پذیرفته است. کلید واژه: علم، نجوم، اختربینی، صور فلکی، هنر، نقاشی، زیبایی، هنر ایران، هنر اسلامی.
منابع مشابه
صور فلکی در شعر نظامی گنجوی
یکی از هنرنماییهای شعرا در گذشته بیان علوم و دانشی بوده که در مدارس آموخته بودند و به گونهای با تصویر آفرینی و بیان آن علوم علاوه بر مفاخره، موجب پویایی شعر میشدند و شعر عالمانه را در زمان خود به معرض نمایش میگذاشتند. نظامی از جمله اندیشمندانی است که علم نجوم را به گونهای در شعر خود منعکس کرده است، که بی اغراق میتوان وی را یک منجم دانست. از جمله مطالبی که در مطالعۀ آثار نظامی به دست آمده...
متن کاملصور فلکی در شعر نظامی گنجوی
یکی از هنرنماییهای شعرا در گذشته بیان علوم و دانشی بوده که در مدارس آموخته بودند و به گونهای با تصویر آفرینی و بیان آن علوم علاوه بر مفاخره، موجب پویایی شعر میشدند و شعر عالمانه را در زمان خود به معرض نمایش میگذاشتند. نظامی از جمله اندیشمندانی است که علم نجوم را به گونهای در شعر خود منعکس کرده است، که بی اغراق میتوان وی را یک منجم دانست. از جمله مطالبی که در مطالعۀ آثار نظامی به دست آمده...
متن کاملنمادشناسی صور فلکی منطقه البروج در هنر ایرانی-اسلامی
انسان ها در جوامع کهن نگاه ویژه ای به جهان هستی و طبیعت پیرامون خود داشتند که نمودهای آن در قالب اسطوره ها باقی مانده است. یکی از منابع مهم طبیعی که با داستان های اساطیری پیوندی ناگسستنی یافته، آسمان و اجرام سماوی است که در نگاه بشر ابتدایی سرشار از رمز و راز بوده است. گروهی از این اجرام آسمانی در قالب صورت های فلکی منطقه البروج شناخته شده اند. نقوش دوازده گانه ای که برای این صورت های فلکی در ن...
15 صفحه اولتصویرآفرینی با اصطلاحات نجومی و صور فلکی در ویس و رامین اسعد گرگانی
منظومۀ ویس و رامین نخستین مثنوی عاشقانه در قلمرو ادبیات فارسی است. همچنین، از لحاظ آرایههای ادبی خلقشده در آن، اثری پیشگام در ادبیات فارسی به شمار میرود. شاعر با استفاده از عناصر گوناگون مؤفق به آفرینش تصاویر بدیع شده که اصطلاحات نجومی از آن جمله است. به این اعتبار، در پژوهش حاضر، موضوعاتی مانند عناصر و احکام نجومی، اسطورهها و باورهای عامیانه و تأثیر اجرام در سرنوشت انسانها و اسامی صور فل...
متن کاملپیکره بندی و موضوع در نگاره های ایرانی (بررسی نسخه نگاره های شاهنامه تهماسبی)
شاهنامه تهماسبی یکی از غنی ترین مجموعه های نقاشی ایرانی است که منبع ارزشمندی از تصاویر را پیش روی پژوهشگران قرار داده است؛ همکاری جمعی از بزرگ ترین هنرمندان نگارگری در تهیه این نسخه، نشان دهنده اهمیت این اثر است. مقاله حاضر، درپی ایجاد شالوده ای بصری مبتنی بر وجود ارتباط میان موضوع و ترکیب بندی در نگاره های این نسخه است و با بررسی تصاویر درپی یافتن پاسخ این پرسش است که درصورت وجود ارتباط میان م...
متن کاملبررسی پویایی و حیات صور خیال در شعر متنبی (با تکیه بر تصاویر شنیداری)
دیوان متنبی به عنوان یک اثر ادبی برجسته، سرشار از انواع تصویر پردازی هاست؛ تصویرهایی که از صور شنیداری، دیداری، بویایی، بساوایی و چشایی نشأت می گیرد. در این میان، تصاویر شنیداری در بیشتر موضوعات شعری او دیده می شود و کاربرد آن نشان از ذهنیت و حالت درونی شاعر دارد. گویی او از نقش و جایگاه تصاویر شنیداری در ایجاد حیات و پویایی تصاویر کاملاً آگاه است؛ لذا برای مجسم ساختن بهتر محسوسات و ایجاد حرکت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023